A zene hatása szervezetünkre

2014.06.17 00:00

Egészségmegőrzés és gyógyulás zenével

A zene lelki hatásaA zene nagy hatást gyakorol a lélekre és a szellemre,kimozdít a lehangoltságból, elűzi a stresszt és orvosolja a koncentrációs vagy alvászavarokat. A zene szervezetünkre tett hatása több tényezõtõl is függ: ezek közé tartozik a zenei mûfaj, a hangmagasság, a ritmus, a hangszerek és természetesen a hallgató személy alkata, érzékenysége, felfogóképessége, temperamentuma vagy zenei kultúrája. 

Tudományos munkák kimutatták, hogy a klasszikus zene az emberi méltóságot, az életbe vetett hitet stimulálja, a romantikus muzsika pedig álmodozásra, képzelõdésre készteti az embert. 

 


Rég ismert tény, hogy a dallamos zenekikapcsolódást okoz, észrevétlenül is feszültséget old a szervezetben.Tapasztalhatjuk sokszor, hogy egy induló vagy táncritmus zenéjére lépéseinket is sokszor akaratlanul ehhez a ritmushoz igazítjuk. Egy zenedarab hatása azonban nem merül ki abban, hogy lábunkat gyorsabban vagy lassabban mozgatjuk. A pulzusunk az, amely kifejezi amélyebb biológiai hatásokat is. 

Egy igen gyors ritmusú zene pulzusunkat 22 százalékkal, légzésünket pedig 50 százalékkal is megemelheti, míg egy lassú ritmusú, szomorú zenedarab anormális alá is viheti ezeket az életmûködéseket. A meditációs zene ellazít, a tenger hullámai és a vízcsobogás megszabadít a napi terhektől, a csivitelő madarak nyugalmat árasztanak, a békabrekegés jókedvre derít.

A zongora, a cselló, a hegedű, az orgona, Mozart és Bach műveibékességet hoznak, a gregorián dallamok mitikus élményekhez segítenek minket! Nagyon fontos, hogy ha a zene jótékony hatását kívánjuk élvezni, akkor az soha ne legyen hangos!

Érdekességek a zenéről....

A zenetanulás javítja a gyermekek szómemóriáját.

Forrás: Természetgyógyász Magazin 2004.Március 

Ezt a Hongkongi Egyetem kutatói állapították meg. Kilencven, 6-15 esztendős gyermeket vizsgáltak meg. A gyermekek közül negyvenöt zenekari tag volt és zenélni tanult valamilyen hangszeren, másik felük nem kapott zenei képzést. A teszt során a gyerekeknek felsorolt szavakra kellett visszaemlékezniük. 

A vizsgálat során kiderült, hogy a zenélő gyermekek jóval több szóra emlékeztek, mint a zeneileg képzetlenek. 

Egy év múlva sor került az összehasonlító vizsgálatra: a továbbra is zenélő, ill. zenét tanuló gyermekek még jobb teljesítményt nyújtottak, mint az első teszten. Ezzel szemben azok, akik időközben abbahagyták a zenélést, további teljesítményjavulás nem volt kimutatható. Azonban még mindig jobban teljesítettek, mint a zeneileg képzetlen kontrollcsoport tagjai. Az ilyen felismerés zene prof. dr. Hellmuth Petsche, a Bécsi Egyetem oktatója füleinek. A professzor neurológus, és 5 éves korától zongorázik. Évek óta az agy aktivitását kutatja EEG hullámok segítségével. Vizsgálatai szerint a zene egyértelműen javítja a kreatív gondolkodást. 

Ő és kutatócsoportja szignifikáns változásokat tudtak kimutatni a kísérleti személyek EEG-hullámain zenehallgatás közben. A zene feldolgozásában mindkét agyfélteke részt vesz, de bizonyos frekvenciák különösen. 

Petsche professzor tanult zenészeket és laikusokat vizsgált bizonyos zenei darabok hallgatása közben. Kiderült, hogy a gamma-frekvenciatartományban (kb. >30 Hz) két, egymástól távoli agyi terület intenzív kooperációját idézi elő. Laikusoknál - valamint szöveghallgatás közben - ez a kooperáció nem volt megfigyelhető. A gamma-frekvenciájú agyhullámok jelentős szerepet játszanak a kognitív tevékenységben, tehát az észlelésben és az észleltek feldolgozásában. 

 


Javuló matematikai teljesítmény 

A zene más irányú pozitív hatását is több vizsgálattal sikerült alátámasztani: a zenészek jobbak matematikából, konkrétan a térben való eligazodást igénylő feladatok megoldásában. E téren kiemelkedők voltak a svájci Ernst Waldemar Weber kutatásai, aki egy, a témáról szóló könyvében azt ajánlja, hogy a közismereti tantárgyak óraszámának rovására növeljék meg akészségtárgyak, főképp az ének-zene óraszámát. 

Ezt más kutatók eredményei is alátámasztják. Petsche professzor egyetért: A zeneoktatás egyértelműen növeli az intelligenciaszintet. Közismert, hogy az edzés hatására az edzett szerv teljesítménye növekszik. 

Ez természetesen igaz legösszetettebb szervünk, az agy esetében is. Állandó kihívásokra, feladatokra és edzésre van szüksége, hogy optimális teljesítményt nyújthasson. 

Ráadásul azt is tudjuk, hogy agyunk plaszticitása, az a képessége, hogy minél több információt fogadjon be és dolgozzon fel, gyermekkorban a legnagyobb. Éppen ezért a zenei oktatást elengedhetetlenül fontosnak tartom gyermekeink szempontjából. 

Ezt soha nem lehet elég korán kezdeni! 

Az egyénre gyakorolt pozitív hatáson túlmenően a zenélés természetesen kedvezően hat az osztályközösségre is. Petsche professzor szerint a zenehallgatás agytréningnek tekinthető, ha aktív hallgatásról és nem passzív háttérzene-hallgatásról van szó: A zenehallgatás a zenélés passzív formája. 

Az aktív zenehallgatás azt jelenti, hogy zenei emlékeinket és elvárásainkat összehangoljuk. Olyan ez, mint amikor egy résre nyitott ablakon tekintünk ki egy robogó vonatból: Ilyenkor a látott tájat összehasonlítjuk azzal, amire számítunk. Ehhez egymástól távol eső agykérgi terület együttműködése szükséges. 

Csupa kis Mozart? 

A kutatási eredmények fényében nem csoda, ha a szakértők egyre hangosabban követelik az iskolai zeneoktatás bővítését. Ennek megvalósításához még nem érkeztünk el. Sok szülő, aki vegyes érzelmekkel gondol vissza saját gyermekkori zenetanulási élményeire (végtelen szolfézsórák és gyakorlás), talán arra gondol, hogy a mai gyerekeket nem is érdekli a zene. 

Nos, az adatok világszerte nem erre utalnak. A zeneiskolákba járó gyermekek száma az EU-ban évről évre nő. Noha a klasszikusnak mondható zongora már nem olyan kedvelt, mint régebben, de a kisgyermekkori zeneoktatás és a gyermektánctanulás annál nagyobb közkedveltségnek örvend. 

Osztrák zenepedagógusok szerint az iskolai analitikus és kognitív elemek túlhangsúlyozásával szakítani kell, hogy az iskola oktatógépből átalakulhasson rugalmas és gyermekközpontú élettérré. A táncnak, a zenének, a festésnek és a színjátszásnak az általános képzés és tudáskincs részévé kell válnia.

Forrás: https://www.shp.hu/