Javuló matematikai teljesítmény
A zene más irányú pozitív hatását is több vizsgálattal sikerült alátámasztani: a zenészek jobbak matematikából, konkrétan a térben való eligazodást igénylő feladatok megoldásában. E téren kiemelkedők voltak a svájci Ernst Waldemar Weber kutatásai, aki egy, a témáról szóló könyvében azt ajánlja, hogy a közismereti tantárgyak óraszámának rovására növeljék meg akészségtárgyak, főképp az ének-zene óraszámát.
Ezt más kutatók eredményei is alátámasztják. Petsche professzor egyetért: A zeneoktatás egyértelműen növeli az intelligenciaszintet. Közismert, hogy az edzés hatására az edzett szerv teljesítménye növekszik.
Ez természetesen igaz legösszetettebb szervünk, az agy esetében is. Állandó kihívásokra, feladatokra és edzésre van szüksége, hogy optimális teljesítményt nyújthasson.
Ráadásul azt is tudjuk, hogy agyunk plaszticitása, az a képessége, hogy minél több információt fogadjon be és dolgozzon fel, gyermekkorban a legnagyobb. Éppen ezért a zenei oktatást elengedhetetlenül fontosnak tartom gyermekeink szempontjából.
Ezt soha nem lehet elég korán kezdeni!
Az egyénre gyakorolt pozitív hatáson túlmenően a zenélés természetesen kedvezően hat az osztályközösségre is. Petsche professzor szerint a zenehallgatás agytréningnek tekinthető, ha aktív hallgatásról és nem passzív háttérzene-hallgatásról van szó: A zenehallgatás a zenélés passzív formája.
Az aktív zenehallgatás azt jelenti, hogy zenei emlékeinket és elvárásainkat összehangoljuk. Olyan ez, mint amikor egy résre nyitott ablakon tekintünk ki egy robogó vonatból: Ilyenkor a látott tájat összehasonlítjuk azzal, amire számítunk. Ehhez egymástól távol eső agykérgi terület együttműködése szükséges.
Csupa kis Mozart?
A kutatási eredmények fényében nem csoda, ha a szakértők egyre hangosabban követelik az iskolai zeneoktatás bővítését. Ennek megvalósításához még nem érkeztünk el. Sok szülő, aki vegyes érzelmekkel gondol vissza saját gyermekkori zenetanulási élményeire (végtelen szolfézsórák és gyakorlás), talán arra gondol, hogy a mai gyerekeket nem is érdekli a zene.
Nos, az adatok világszerte nem erre utalnak. A zeneiskolákba járó gyermekek száma az EU-ban évről évre nő. Noha a klasszikusnak mondható zongora már nem olyan kedvelt, mint régebben, de a kisgyermekkori zeneoktatás és a gyermektánctanulás annál nagyobb közkedveltségnek örvend.
Osztrák zenepedagógusok szerint az iskolai analitikus és kognitív elemek túlhangsúlyozásával szakítani kell, hogy az iskola oktatógépből átalakulhasson rugalmas és gyermekközpontú élettérré. A táncnak, a zenének, a festésnek és a színjátszásnak az általános képzés és tudáskincs részévé kell válnia.
|